Beogradska nedelja mode kao prvi Fashion Week u Istočnoj Evropi

Modna kreatorka Ivana Pilja je svojom kreativnošću odećevila publiku na 42. BFW foto: Đorđe Tomić

Iza svakog uspešnog posla stoje veliki rad i trud, a u slučaju rada na srpskom tržistu, neophodna je i velika doza snalažljivosti. Posebno mi je drago da sjajne kritike dobijamo od internacionalnih modnih profesionalaca što dokazuje da smo na dobrom putu.

Nenad Radujević, istaknuti modni stvaralac

 

Nenad Radujević je direktor i osnivač modnog studija Click , prve privatne agencije za modu na teritoriji bivše Jugoslavije. Od 1991. godine kada je agencija počela sa radom, okuplja mlade i kreativne autore iz oblasti mode i fotografije. Nenad Radujević je, zajedno sa svojim saradničkim timom iz modnog studija Click, autor projekta Beogradska nedelja mode, koji se realizuje od 1996. godine po uzoru na svetska modna dešavanja. Od 2007. godine radi kao profesor u beogradskoj ekspozituri visoke škole za modu i modni menadžment ModArt International. U intervjuu za Foto In magazin govori o utiscima sa nedavno održane, četrdesetdruge po redu, Beogradske nedelje mode.

 

Nenad Radujević pred početak 42. BFW; foto: Đorđe Tomić

 

Ovogodišnja oktobarska nedelja mode, četrdesetdruga po redu, je zvanično završena revijom pod nazivom “Stil u srcu grada”. Kako biste Vi, iz ugla istaknutog modnog stvaraoca sa dugogodišnjom karijerom u modnom biznisu, opisali stil odevanja mladih u Srbiji?

Mislim da se mladi ljudi ne oblače adekvatno situacijama u kojima je važno da obrate pažnju na odevanje. Često u školi vidimo stajlinge koji su više namenjeni noćnim klubovima ili kafićima ili pak sportskim terenima i rekreaciji. Moram da kažem da je u svakoj oblasti, pa i u modi, edukacija bitan faktor.

 

Mladi bi trebalo da vode računa o svom stilu odevanja; foto: Đorđe Tomić

 

U tom smislu, revija koju smo organizovali u saradnji sa Rajićeva shopping centrom je pored promotivnog i informativnog, imala i edukativni karakter. Imali smo prilike da vidimo vrhunske brendove stilizovane od strane modnih profesionalaca sa presekom aktuelnih trendova. Tako da sam siguran da smo na taj način edukovali i mladu publiku o kulturi odevanja.

 

Boško Jakovljević je u društvu pevačice Ane Stanić pozdravio publiku nakon završetka svoje revije; foto: Đorđe Tomić

 

Idejni ste tvorac Beogradske nedelje mode, manifestacije koja ima svoju poziciju na mapi evropskih modnih dešavanja i koja se organizuje dvaput godišnje. Koliko je rada, truda i finansija uloženo u realizaciji ovog projekta, koji modni kritičari smatraju najprestižnijim modnim događajem u jugoistočnoj Evropi ?

Beogradska  nedelja mode je pokrenuta kao prvi Fashion week u Istočnoj Evropi, tako da mislim da su ta hrabrost, ali i inovativnost, bile krucijalne u prvim godinama organizacije. Upornost, energija, entuzijazam su još važniji elementi za svaki projekat koji planira da se razvija tokom dužeg niza godina. Samo na taj način mogu da se očekuju adekvatni rezultati i razvoj modne scene, što je i bio jedan od glavnih ciljeva u našem slučaju. Iza svakog uspešnog posla stoje veliki rad i trud, a u slučaju rada na srpskom tržistu, neophodna je i velika doza snalažljivosti. Posebno mi je drago da sjajne kritike dobijamo od internacionalnih modnih profesionalaca što dokazuje da smo na dobrom putu.

 

Nenad Radujević; foto: Đorđe Tomić

 

Šta ovogodišnju četrdesetdrugu Beogradsku nedelju mode izdvaja od prethodnih nedelja mode ?

Svaka nedelja mode napreduje bar u nekom od svojih segmenata. Ovoga puta je vidljiv napredak u kvalitetu prikazanih autorskih kolekcija, ali i broju novih dizajnerskih imena. Pored toga, osmislili smo i novi prodajni koncept BFW Choice, namenjen samostalnim modnim dizajnerima, koji za cilj ima održivost njihovog razvoja. Mislim da je i Art program bio ovaj put zaista kvalitetan i bogat.

 

U društvu poznatih dama Dragane Bugarčić i Snežane Dakić; foto: Đorđe Tomić

 

Publika je tokom trajanja ove manifestacije bila u prilici da vidi izložbenu postavku modnih proizvoda domaćih dizajnera, modne vinjete, modni performans i izložbu fotografija u okviru Art programa. Kako je nastao ovaj deo modnog projekta BFW, koji se ne tiče revijalnog dela programa ? 

Beogradska nedelja mode od početka insistira na činjenici da je moda umetnost. U tom smislu, stalno smo se trudili da osmislimo nove formate koji bi modu prezentovali u muzejima, galerijama i različitim alternativnim prostorima na jedan drugačiji, umetnički način. Izložbe modnih detalja, fotografija i modne vinjete su tradicionalni deo manifestacije, a ovoga puta smo videli i sjajne izložbe i performanse Nataše Šarić, Sonje Krstić i Ane Leković.

 

Revija Ivane Pilje na ovogodišnjem 42. BFW; foto: Đorđe Tomić

 

Kakvo je trenutno stanje na modnom tržištu Srbije ? Da li zaostajemo za evropskim i svetskim modnim destinacijama?

Modno tržište Srbije je podeljeno u nekoliko segmenta: domaći brendovi, autorski modni dizajneri, proizvodnja internacionalnih brendova i trgovina. Svaki segment se razvija na svoj način i u skladu sa svojim potrebama i mogućnostima. Nažalost, ne postoji dovoljna povezanost svih ovih segmenata, što smatram da je krucijalni element u bržem razvoju celog modnog sektora. Mi se najviše bavimo razvojem autorskog dizajna i malo ljudi zna koliko smo u tom domenu bliski mnogo razvijenijim modnim scenama.

 

Revije muških kolekcija na 42. BFW; foto: Đorđe Tomić

 

To dokazuju sve češći uspešni nastupi naših dizajnera u svetskim modnim centrima, ali i izveštaji internacionalnih medija o kvalitetu Beogradske nedelje mode. Nedavno je Beograd svrstan među 10 najzanimljivih modnih tržišta na listi sa Berlinom, Lisabonom, Stokholmom, Šangajem i Seulom. To je još jedan dokaz da modni sektor zaslužuje više pažnje i ulaganja državnih institucija.

 

Fotografije: Đorđe Tomić

Anđela Zec

Diplomac Filozofskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu. Pasionirana ljubiteljka pasa i mačaka, a posebno pomeranaca, patuljastih šnaucera i francuskih buldoga.