Kineska mitologija kao inspiracija za kolekciju
Nekada sam kvalitet rada zaseni prenaglašenost i komadi koji prelaze liniju nosivog, prelaze u scenski kostim i subjektivno, imaju premalo veze sa modom
Marko Glavinić, modni kreator
Modni kreator Marko Glavinić je diplomirao na Odseku za savremeno odevanje Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu u klasi docenta Ingrid Huljev. Rad bazira na muškim autorskim kolekcijama. Više puta revijski samostalno izlagao na beogradskoj nedelji mode, a tokom studija svoj rad prikazivao na većem broju grupnih izložbi i revija, kako u zemlji tako i u inostranstvu. U razgovoru za Foto In magazin govori o inspiraciji za kolekciju autorske mode pod nazivom Osam, muškoj modi i dizajnerskoj karijeri.
Ovogodišnji oktobarski Belgrade Fashion Week ste otvorili revijom autorske mode pod nazivom Osam ? Zbog čega ste Vašu reviju nazvali po ovom broju?
Kolekcija prikazana na četrdesetdrugom Belgrade Fashion Week-u je u osnovi inspirisana kineskom mitološkom pričom o ‘Osam besmrtnih‘. Utisak koji je priča ostavila postao je polazište onoga što sam dalje razvijao u radu na kolekciji. Bilo je zanimljivo napraviti spoj odredjenih silueta kineskog kostima sa estetikom, koju inače razvijam u svom radu, a to je moderna, urbana i blago sportska forma.
Nastao je jedan ovovremenski miks istočnjačke tradicionalne forme i zapadnog, uličnog i trendovski vrlo definisanog pravca. A kako se znak broja osam lako ‘pretvara’ u znak beskonačnosti, nadovezala se slika o beskonačnoj-besmrtnoj ahromatskoj paleti, koja je u kolekciji oplemenjena čistim akcentima jakih boja, takođe karakterističnih za istok.
U dosadašnjem radu sam se uglavnom bazirao na celovito muške kolekcije, ali je ispiracijska činjenica (jedan od likova mita ‘Osam besmrtnih’ je žena) dovela do toga da kolekcija bude osvežena sa nekoliko ženskih outfita. Uz to da sam broj osam za mene, na nekim drugim nivoima, ima simbolično značenje, vrlo lako sam došao do toga da radni naziv postane i zvaničan naziv same kolekcije – ‘OSAM‘.
Kako biste definisali pojam “autorska moda” budući da je Vaša kolekcija revijalno predstavljena u okviru revija autorske mode?
Autorska kolekcija sa sobom nosi odredjenu dizajnersku težinu. Treba biti jasno obeležena estetikom koju sam autor predstavlja kroz svoj rad. Naravno, svako od dizajnera poseduje, ili bi trebalo da poseduje, jedinstven modni rukopis koji ga na neki način izdvaja i definiše kao autora.
Nešto što sazreva radom iz kolekcije u kolekciju, lična vizija mode. I jedinstvenost i autentičnost koja razlikuje autore, ali i odvaja samu autorsku modu od komercijalnih i industrijskih kolekcija na neki drugi, viši nivo, odnosno, nivo ka umetnosti.
Koliko je ekscentrizam bitan u stvaranju modnih kolekcija?
Ekscentričnost ne smatram toliko važnom, presudnom za stvaranje kolekcije. Mislim da postoje kvalitetni načini da se dobrim dizajnom neekscentričnih, nosivih komada na pravi način predstavi i autorsko umeće, estetska i likovna pismenost, a da se privuče pažnja, kako ljudi iz modnog sveta, tako i prosečnog posmatrača.
Nekada sam kvalitet rada zaseni prenaglašenost i komadi koji prelaze liniju nosivog, prelaze u scenski kostim i subjektivno, imaju premalo veze sa modom.
Kakav je status muške mode na tekstilnom tržištu Srbije i da li je komercijalnija od ženske mode?
U estetskom smislu, mislim da je još uvek daleko komercijalnija od ženske, jer su muškarci manje spremni na eksperimentisanje i iskorak od ustaljenog i standardnog.
Mada se nizom godina unazad to znatno menja i sve je više onih koji žele da izgledaju drugačije, smeli su u tome da ponesu nešto novo, drugačije i sveže. Muškarci su jednostavniji kada je kupovina u pitanju, jasno znaju šta žele i lakše se odlučuju. To za dizajnera predstavlja dodatni izazov i čini rad na muškim kolekcijama u odredjenom smislu težim i daleko izazovnijim.
Koji su Vam dalji planovi u dizajnerskoj karijeri?
Nisam neko ko pravi dugoročne planove, ali sam siguran da nastavljam putem autorskog rada, kao i do sada.
Svakako ćemo se viđati na nekim revijskim prezentacijama novih kolekcija, ali tu je i razmišljanje o tome kako komade sa revije napraviti tržišno dostupnim i plasirati ih dalje široj publici. Razmišljam o nekom jedinstvenom prodajnom mestu.
Galerija fotografija sa revije kreatora Marka Glavinića na 42. BFW
Foto: Đorđe Tomić