Modne vinjete kao autorski koncipiran oblik prezentacije modne kolekcije

Modne vinjete kao autorski modni projekat Ivane Vorguce foto: Đorđe Tomić

Svaka nova generacija donosi svoje želje za promenama, mi taj bunt jednako delimo putem umetnosti kojom se izražavamo kroz materijal ili neki drugi tekstilni uzorak, bio on potpuno nenosiv ili odevno primenjljiv i komercijalan, sa istim ciljem kao i kolege na drugim meridijanima, pa opet, na negde sličan ili suprotan način na koji su to radili oni koji su ostavili trag tokom minulih vremena i neizbrisivo se upisali u istoriju

Ivana Vorguca, modna kreatorka

Modna dizajnerka Ivana Vorguca foto: Đorđe Tomić

Ivana Vorguca se smatra jednom od najboljih srpskih modnih kreatorki mlađe generacije. Dvadesetdvogodišnja modna dizajnerka, rodom iz Sremske Mitrovice, sa adresom u Beogradu, je u sedamnaestoj godini upisala Fakultet za modni dizajn u Beogradu, a u dvadesetprvoj godini je diplomirala modni dizajn kao student generacije. U dvadesetoj godini prijavljuje se sa mini kolekcijom na internacionalno takmičenje Mercedes Benz Fashion Week Central Europe, i nakon više krugova selekcije ulaskom u superfinale osvaja prvo samostalno revijsko predstavljanje u Budimpešti.

Modne transformacije foto: Đorđe Tomić

Ubrzo postaje demonstrator/asistent na više stručnih predmeta iz oblasti modnog dizajna na svom fakultetu. Danas radi u modnom ateljeu i fokusirana je na razvoj sopstvenog modnog brenda. Za Foto In magazin govori o svojoj modnoj prezentaciji u vidu modnih vinjeta u okviru nedavno završene oktobarske Beogradske nedelje mode, modnim vinjetama kao savremenom modnom izrazu i ukazuje na svoje viđenje domaće i inostrane modne scene.

 

Modna kreativnost foto: Đorđe Tomić

 

U okviru umetničkog programa četrdesetdruge oktobarske Beogradske nedelje mode ste imali autorsku modnu prezentaciju u obliku modnih vinjeta. Zbog čega ste se odlučili na ovakav vid modne prezentacije ?

U toku B-future takmičenja četrdesetprvog Belgrade fashion week-a,  raspisanog za mlade modne dizajnere predstavila sam se kolekcijom Oda Kućanskom i sa istom osvojila drugo mesto u finalnom delu takmičenja. Logičan sled okolnosti sa obzirom na sam vid nagrade, koji je sa sobom doneo mogućnost predstavljanja na narednom modnom događaju, u okviru nešto drugačije koncipirane modne prezentacije, jeste nova mini kolekcija, pod nazivom  Ruke.

Šarenolikost modnih kreacija foto: Đorđe Tomić

Ona se u određenom smislu prema prvobitnom izvoru inspiracije i likovnoj podudarnosti može tumačiti i kao nastavak nagrađene kolekcije.

Kako biste definisali izraz modne vinjete ?

Modne vinjete su autorski koncipiran vid prezentacije koji je izuzetno pogodan za prikaz manjih modnih kolekcija ili nekih highlight većih kolekcija, sa ciljem da se predstavi ono što dizajner predlaže za narednu sezonu ili opet nešto što ima potpunu slobodu da postoji kao umetničko delo, dok iza sebe, sam autor ima mogućnost, i sa moje tačke gledišta, obavezu i odgovornost da prikaže vezu inspiracije i nastalog dela.

Šta je neophodno za realizaciju jednog modnog projekta u vidu modnih vinjeta u okviru nedelje mode ?

Pre svega tim koji čine ljudi koji veruju u vas, vašu zamisao i  finalizaciju  onoga što zajednički stvarate. Nakon toga dolazi niz predviđenih i nepredviđenih situacija u kojima je potrebno da ne izgubite svoj prvobitni cilj.

Ivana Vorguca sa manekenima foto: Đorđe Tomić

Počinje se sa brainstormingom o samoj ideji, razradom iste putem sketchbook-a, a potom mood board-a. Nakon toga nastaju prve modne skice, pa  još nekoliko desetina takvih, sve do par glavnih od kojih će se graditi kolekcija. Tada nastaju finalne modne skice koje sekundarno dobijaju ulogu vodilje u daljem procesu koji sledi, nastanku tehničkih skica, izrade šablona, i probnog modelovanja uzoraka u papiru ili na lutkama, tekstilnih intervencija na istima, ili građenjem potpuno novih. Kada se finalizuje prvi deo projekta, sledi izrada plakata koju prepuštam grafičkom dizajneru.

Ivana Vorguca i Ašok Murti foto: Đorđe Tomić

Tada se ponovo vraćam na mood board i tražim način na koji bih putem scenografije mogla da posetiocima i budućim klijentima približim ideju same kolekcije. Odluka u mom slučaju, gotovo se uvek svede na film, pa su ovoga puta scenografi i režija bili usko povezani.

Kada se sve finalizuje dolazi trenutak odabira manekena, fitinzi i probe gotovih modela, koji se odvijaju i nekoliko puta tokom same izrade, sastanci sa beauty sektorom i probe šminke, frizure i stajlinga.

Stilista Ašok Murti na modnoj prezentaciji Ivane Vorguce foto: Đorđe Tomić

Postavka svetla, projekcije i modela. Tada više nema mesta za ispravke.

Nekoliko koraka unazad kako bismo imali kompletan pregled situacije onoga što se nalazi ispred nas, sa nadom da je makar nekoliko koraka ispred prethodne kolekcije.

Koliko su modne vinjete zastupljene na domaćoj modnoj sceni ?

Verujem da bi o tome mnogo bolje govorio direktor Modnog studija Click Nenad Radujević i njegov tim koji se bavi organizaijom iste.

Modni kreator Aleksandar Protić je posetio modnu prezentaciju svoje mlađe koleginice foto: Đorđe Tomić

Iz mog ugla posmatranja, modne vinjete su jedan od najboljih pokazatelja kreativnog potencijala trenutne modne scene, onoliko koliko su zahtevne u svojoj sadržajnosti i onoliko neophodnom balansu, toliko su izazov, koji donosi jedinstven modni prikaz.

Džemperi iz nove modne kolekcije Ivane Vorguce foto: Đorđe Tomić

Kako biste iz ugla  modne kreatorke opisali domaću i inostranu dizajnersku scenu sa fokusom na modne vinjete kao savremeni oblik prezentacije dizajnerskog rada. Da li su modne vinjete komercijalni projekti ? 

Hajde da negde pokušamo da ne odvajamo domaću i inostranu scenu, makar kada je reč o ovom obliku modne prezentacije. Smatram da se granice tu negde brišu, tu gde je kvalitet jedan te isti jezik koji je čitljiv za sve modno osvešćene.

Modne vinjete kao savremeni modni izraz foto: Đorđe Tomić

Svaka nova generacija donosi svoje želje za promenama, mi taj bunt jednako delimo putem umetnosti kojom se izražavamo kroz materijal ili neki drugi tekstilni uzorak, bio on potpuno nenosiv ili odevno primenjljiv i komercijalan, sa istim ciljem kao i kolege na drugim meridijanima, pa opet, na negde sličan ili suprotan način na koji su to radili oni koji su ostavili trag tokom minulih vremena i neizbrisivo se upisali u istoriju.

Poenta bi trebalo da bude ta, da mi danas, radimo isto to ali kroz nešto savremenije načine modne prezentacije.

 

 

 

 

 

Anđela Zec

Studentkinja Filozofskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu. Pasionirana ljubiteljka pasa posebno pomeranaca, patuljastih šnaucera i francuskih buldoga.
Autorka samostalne izložbe Potret karikatura pod nazivom Glamur Holivuda održane u aprilu 2011. u kući hemije u Budvi.
Bivša radio kolumnistkinja radija Skadarsko jezero iz Podgorice, Autorka radio kolumne naša svakodnevica koja je emitovana na programu tog radija.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *