Nekomercijalne revije kao nova modna sila

Kolekcija ,, RE ,, modne kreatorke Sonje Jocić je nakon Budimpešte predstavljena i publici u Beogradu foto: Đorđe Tomić

Tekstilna industrija je jedan od glavnih zagadjivača životne sredine. Brza, jeftina i komercijalana moda je svuda oko nas i njena pristupačnost navodi ljude da je sve više kupuju, a  samim tim je i potražnja za takvim komadima sve veća. Dolazi vreme kada nekomercijalna moda dolazi do izražaja. Poželela sam da se pokrenem i da promenim neke navike u stvaranju mojih kolekcija i da svojim malim doprinosom učinim ono što je moguće radi skretanja pažnje na ovaj globalni problem

Sonja Jocić, modna kreatorka

Nagrađivana modna dizajnerka Sonja Jocić, koja svojim revijama nastoji da podigne svest građana o očuvanju životne sredine, u razgovoru za Foto In magazin otkriva šta, zapravo ,  povezuje modu i zaštitu životne sredine, budući da je upravo takva poruka njene modne kolekcije RE , koju je predstavila publici na ovogodišnjoj oktobarskoj Beogradskoj nedelji mode.

Modna kreatorka Sonja Jocić foto: Đorđe Tomić

 

Na ovogodišnjoj četrdesetdrugoj Beogradskoj nedelji mode ste imali revijalno prikazivanje modne kolekcije pod sloganom Reborn Redesign Remake , koja je bazirana  na podizanju ekološke svesti građana o recikliranju tekstila, na otvaranju same manifestacije. Zbog čega ste se odlučili da prikažete nekomercijalnu kolekciju odevnih predmeta, koja nosi snažnu ekološku poruku ?

S obzirom na brz način života koji vodimo nemamo vremena da se osvrnemo oko sebe i sagledamo svet drugim očima. Vreme prolazi, ljudi se sve više otuđuju, povlače u sebe, ne razmišljajući o tome da je krajnje vreme, a možda i poslednji trenutak da svojim doprinosom utiču na globalno bolje sutra. Mislim da svest o reciklaži i ekologiji nije dovoljno razvijena u Srbiji i da je potrebno da se svi pokrenemo, informišemo i reagujemo. Tekstilna industrija je jedan od glavnih zagadjivača životne sredine.

 

Revija Sonje Jocić foto: Đorđe Tomić

 

Brza, jeftina i komercijalana moda je svuda oko nas i njena pristupačnost navodi ljude da je sve više kupuju, a  samim tim je i potražnja za takvim komadima sve veća. Dolazi vreme kada nekomercijalna moda dolazi do izražaja. Poželela sam da se pokrenem i da promenim neke navike u stvaranju mojih kolekcija i da svojim malim doprinosom učinim ono što je moguće radi skretanja pažnje na ovaj globalni problem. Kolekcija “RE” (Redisign, Reuse, React, Reflect, Remake ) proučava odevne forme kroz dekonstrukciju i reciklažu već postojećih komada u kombinaciji sa odevnim predmetima, koji nastaju korišćenjem šablona, koji eliminišu otpad tkanine radi boljeg očuvanja životne sredine.

 

Reciklaža tekstila može da sačuva modnu industriju foto: Đorđe Tomić

 

Premijerno je prikazana na nedelji mode u Budimpešti i ubrzo nakon toga u nešto drugačijoj formi u Beogradu. Projekat je usko povezan sa kolekcijom “0%” i nakon toga kolekcijom “0% Bridal” . Autfiti se sastoje od slojevitih komada, koji pokrivaju sva godišnja doba, neophodnim zbog promene klime usled globalnog zagrevanja planete Zemlje. Klima više nije kao što je bila, a ni sezonske kolekcije nisu iste. Svima nam se desilo da ujutru krenemo na posao u zimskoj jakni, a vraćamo se kasnije u toku istog dana u majici.

 

Crni kolorit V kroja foto: Đorđe Tomić

 

Koliko se, po Vašem mišljenju, zapravo može skrenuti pažnja javnosti posredstvom modnog dizajna na važnost recikliranja tekstila sa ciljem očuvanja naše planete ? 

Stil odevanja i sama odeća izmedju ostalog čini našu personu. Upravo kolekcija RE je tu da nas sve opomene da dobro razmislimo o svojim postupcima, odnosno, sila koja ima za cilj da promeni svest pojedinca. Takođe ima za cilj da šokira posmatrača, ali i da ga navede da se oseti prijatno.

 

Ekološka poruka revije Sonje Jocić foto: Đorđe Tomić

 

Namenjena je urbanim i kreativnim ženama sa jasnim stavom, kao i onim, koje bi volele da ga imaju. Takođe je namenjena nekonvencionalnim ženama, koje žele da se istaknu u društvu i neposredno da na njega utiču. Žene, koje nose moje komade, vole da se osete drugačije, samouverenije, samopouzdanije, moćno i uticajno. Unikatna odeća koju stvaram je nalik odevnog oklopa koji vas podstiče da budete snažniji i bolji.

 

Modna vizija RE žene foto: Đorđe Tomić

RE žene ne menjaju svet, već ga podsećaju da je zaboravio koliko bolje može i ume. Stajling i forme odišu jednostavnošću minimalističkih formi koje naginju ka avangardi, uličnom odevanju sa elegantnim andergraund prizvukom.

Zimska odevna kombinacija foto: Đorđe Tomić

 

Na koji način modni kritičari posmatraju nekomercijalne revije, koje svoje mesto nađu na nekoj nedelji mode, budući da svi očekuju da vide revije visoke mode ?

U današnje vreme, kada je sve već izmišljeno, sve veći akcenat se daje nekomercijalnim revijama. Mislim da su one nova sila i pokretač jednog potpuno novog modnog trenda u moru brze i komercijalne mode.

 

Povezanost mode i zaštite životne sredine foto: Đorđe Tomić

 

Pre dve godine ste dobili priznanje srpskog izdanja Elle magazina nagradu Elle Fashion Award za najupečatljiviju reviju na Perwoll Fashion Week-u u Beogradu. Koliko je truda stajalo iza te nagrade ?

 Nakon povratka sa master studija iz Švedske zahvaljujući Belgrade Fashion Week-u i Ambasadi Švedske imala sam tu čast da prikažem svoju kolekciju pod nazivom “Lucid Dream” i dobijem prve dve nagrade  “Elle Fashion Award” i “Textil Young Designer Award”.

 

Modna kombinacija u zimskom stilu foto: Đorđe Tomić

Taj trenutak je bio veoma podsticajan za moje dalje stvaralaštvo, priznanje da sam na pravom putu. Mnogo je truda i rada stajalo iza te dve nagrade. Nakon toga sam osvojila jos četiri nagrade, koje su mi takođe bile kao vetar u leđa: “The BazArt Fashion Award Marija Kranjc” i “Harper’s Bazaar Award” na Belgrade Fashion Week-u, “The Best International  Designer Award” osvojenu na takmičenju Mercedes Benz Fashion Week Central Europe Gombold Ujra  u Budimpešti, kao i prestižnu nagradu “Boris Nikolić” koju dodeljuje Belgrade Fashion Week i medijska kuća B92.

 

Haljina u crnom koloritu foto: Đorđe Tomić

Koja osobina je neophodna početniku, koji se interesuje za modni dizajn, da bi počeo da radi kao modni dizajner i da bi ga neko primetio iz oblasti modne delatnosti ?

Svakom mladom dizajneru su potrebne dve glavne osobine, a to su upornost i jasan cilj.

 

Nekomercijalna revija kao modni izazov foto: Đorđe Tomić

 

 

Anđela Zec

Diplomac Filozofskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu. Pasionirana ljubiteljka pasa i mačaka, a posebno pomeranaca, patuljastih šnaucera i francuskih buldoga.