Radno iskustvo komercijalnog fotografa
Stock fotografija je po meni kombinacija svih vrsta fotografije. Ne postoji jedan smer u stock fotografiji tako da treba biti spreman na nove izazove, znati kako komunicirati sa modelima i napraviti atmosferu da ta fotografija deluje dovoljno dobro da bi je neko kupio.
Luka Funduk, stock fotograf
Luka Funduk je komercijalni fotograf iz Beograda. Već osam godina se bavi komercijalnom fotografijom, a foto žurnalistiku smatra najkreativnijim mogućim smerom fotografije, jer ništa nije planirano i nikad se ne zna šta će se desiti, tako da fotoreporter mora biti non stop spreman i naoružan strpljenjem. Radio je foto-bukove za mnoge poznate ličnosti srpske javne scene, a trenutno živi i radi u Njujorku. Za naš portal govori o značaju komercijalne, odnosno, stock fotografije, radnom iskustvu jednog stock fotografa i savetuje buduće profesionalne fotografe kako da počnu karijeru u svetu profesionalne fotografije.
Kada ste odlučili da počnete da se bavite profesionalnom fotografijom?
Fotografijom sam počeo slučajno da se bavim. Otišao sam u posetu kod našeg poznatog fotografa Milovana Kneževića u njegov foto studio. Nakon jednog odlaska tamo, gledanja svih naslovnih strana uramljenih na zidovima, sve opreme i rasvete koja je stajala u studiju, rešio sam da se oprobam u fotografiji. Mika je bio dovoljno dobar da mi da njegov studio na korišćenje da mogu da vežbam. Nakon toga, sedam dana kasnije prodao sam svoj motor i kupio svoj prvi aparat Canon 550D sa kit objektivom 18-55.
U oblasti kreativne industrije postoje različite vrste fotografije među kojima se izdvajaju modna i art fotografija. Da li je stock, odnosno, komercijalna fotografija spoj ovih dvaju vrsta fotografije u jednu?
Stock fotografija je po meni kombinacija svih vrsta fotografije.Ne postoji jedan smer u stock fotografiji tako da treba biti spreman na nove izazove, znati kako komunicirati sa modelima i napraviti atmosferu da ta fotografija deluje dovoljno dobro da bi je neko kupio. Nekada fotografije za koje mislim da će biti jako uspešne, prođu čemerno, a one na koje ne obraćam pažnju previše, počnu da privlače jako mnogo pažnje od strane klijenata.
Koje su prednosti stock fotografije u komercijalnom smislu?
Najveća prednost stock fotografije po meni je što te tera da obraćaš pažnju na detalje i kadar da bi napravio “savršenu” fotografiju.
Šta je ono što čini glavnu profesionalnu odliku svakog uspešnog stock fotografa?
Posvećenost radu. Znam da ovo zvuči kao kliše, ali je apsolutno istina. Pričam iz ličnog iskustva, naravno. U početku sam radio fotografije gde sam i kako stigao, dok nisam video od ozbiljnijih stock-era da svi oni planiraju svoja foto snimanja u detalje. Rešio sam da probam isto i svaki put se isplatilo.
Koliko može biti profitabilna karijera stock fotografa koji živi mimo SAD-a, budući da se vodeće svetske agencije za prodaju stock fotografije nalaze u SAD-u?
Za srpske standarde karijera stock fotografa u Srbiji može biti jako profitabilna. Naravno, sve zavisi od količine truda koji je uložen.
Poslednjih godinu dana se na srpskoj medijskoj sceni objavljuju profesionalne fotografije pokojne pevačice Jelene Marjanović koje ste Vi uradili. Kako je došlo do te saradnje?
Sa Jelenom sam došao u kontakt preko poznanika koji je pre radio sa njom. Odradili smo slike za njen novi album, ona je bila oduševljena fotografijama i to je poslednji put da sam je video, nažalost. Nadam se da će ceo slučaj biti uskoro rešen ne bi li njena porodica imala mir napokon.
Koji profesionalni savet biste uputili studentima koji studiraju fotografiju?
Fotografija je umetnost koja se uči ceo život i ne očekujte da naučite sve preko noći. Tehničke stvari svako moze da nauči, Youtube je ogroman, ali praksa je sve.