Modna fotografija pruža veliku slobodu kreiranja slike

Modna fotografija pruža veću mogućnost ispoljavanja kreativnosti foto: Đorđe Tomić

Ne postaje se modni fotograf tek tako. To je statusni simbol

Đorđe Tomić, modni fotograf

 

Đorđe Tomić je dugogodišnji dokumentarni fotograf na domaćoj modnoj sceni, za koga šira javnost zna kao oficijalnog fotografa Beogradske nedelje mode. Za Foto In magazin govori o dokumentarnoj fotografiji u oblasti modne industrije.

Modni fotograf Đorđe Tomić foto: privatna arhiva

 

Kada ste počeli da se bavite modnom fotografijom ?

Fotografijom sam počeo da se bavim 1990.-e  godine, a prve modne fotografije sam snimio već 1992.-e  i to baš sa Nenadom Radujevićem, na početku rada modnog studija Click. U to vreme sam bio asistent Nebojše Babića i narednih godina sam učestvovao na snimanjima i imao prilike da sarađujem sa dizajnerima koji su obeležili početak jednog novog talasa u modnom i kulturnom životu Beograda. Nezadovoljan političkom situacijom i ratnim okruženjem tokom devedesetih, angažovao sam se i kao fotograf pri nevladinim organizacijama  kao što je Fond za Otvoreno Društvo. Paralelno sam se razvijao i kao fotograf u kulturi –  bio sam zvanični fotograf za Fest, Bitef festival, Belef, Beogradsko dramsko pozorište, Pozorište Duško Radović, Dah teatar i Pozorišne novine Ludus. Rad za Modni studio Click me formirao  kao dokumentarnog fotografa pri modnoj industriji.

Crni kolorit oslikava jednostavnost foto: Đorđe Tomić

Povremeno snimam i modne editorijale, ali mi je profesionalno težište na praćenju mode kroz snimanje revija, bekstejdža tokom manifestacija kao što je Belgrade Fashion Week. Naravno, danas radim i kao studijski fotograf, snimam top table, ali i arhitekturu i dokumentarna, komercijalna snimanja. Moja privatna agencija sarađuje sa brojnim PR agencijama.

 

Bekstejdž trenuci foto: Đorđe Tomić

 

Šta modnu fotografiju izdvaja u odnosu na druge vrste fotografije ?

Mnogi aspekti. Modna fotografija bi trebala da pruži veliku slobodu u kreiranju  slike. To je najlepši deo. Mogućnost od biranja lokacije, modela sa kojim ćete raditi i ostalih saradnika do slobode u fotografskom izražavanju. Od izbora optike, načina osvetljavanja modela do građenja sopstvenog stila u postprodukciji. Naravno, mnogobrojne su i prepreke, jer neće uvek biti moguće da birate sve što želite. Pa i tada, kroz kompromise, morate da dođete do slike kakvu ste zamislili.

 

Revija modne kreatorke Bojane Jovetić foto: Đorđe Tomić

 

Koliko dugo sarađujete sa Modnim studijom Click  na projektu Beogradska nedelja mode kao oficijalni fotograf ?

Zvanično sam postao fotograf  Belgrade Fashion Week-a na proleće 2002.-e godine. Jesenas mi je bila 32.-a  Nedelja mode po redu. Nisam ni jednom izostao. To je sada posao koji obavljam rutinski, ali moram da primetim da se tokom ovih šesnaest godina svašta menjalo u radu. Kada sam počeo, snimao sam na filmu, razvijao brzo u fotografskoj radnji pa birao i skenirao.

 

Modna fotografija iz drukčije vizure foto: Đorđe Tomić

 

Sa dolaskom digitalnih fotoaparata podigao se kvalitet fotografije tako da sam uvek imao oštru manekenku sa otvorenim očima. Ma koliko da se danas o tome ne razmišlja, problemi fotografa u prošlom veku su bili mnogobrojni. Pre nekoliko godina na red je došao i Digital, novi zadatak za fotografa i to onaj koji zahteva brzinu i odgovoran tim saradnika.

Kako biste definisali dokumentarnu fotografiju, koja se bavi modom ? 

Danas to nije fotografija kojom želi da se bavi veliki broj mladih kolega. Razumem ih. Tu nema mnogo slobode već dosta obaveza. To je zadatak za profesionalca. Potrebno je znati dosta različitih fotografskih tehnika da bi bio pokriven veliki dijapazon zadataka. Prvo, snimiti reviju da sve bude kako treba, zatim fotografisanje VIP posetilaca, gde ja imam veliku pomoć asistenta koji nosi pokretnu rasvetu, pa imam sjajnu sliku.

 

Moda kao kreativna inspiracija foto: Đorđe Tomić

Neophodno je zadovoljiti potrebe sponzora i na kraju, ako ostane vremena za bekstejdž, treba uhvatiti atmosferu haosa pred showtime. Srećna je činjenica da i u ovom segmentu mogu da se režiraju situacije, što me čini zadovoljnim.

U pokretu foto: Đorđe Tomić

Koje savete biste uputili studentima fotografije i fotografima-početnicima, koji žele da se opredele za polje modne fotografije ?

Fotografija je postala važan deo života svakom od nas. Fotografi imaju mogućnost da se bave najrazličitijim oblastima ove umetnosti. Ako osećaju da ih privlači svet modnog dizajna i da mogu kroz rad sa manekenima da ostvare lepe slike, treba da pokušaju.

Lepota ženske modne kreacije foto: Đorđe Tomić

Posebno što sa digitalnom tehnikom i međusobnim pomaganjem mogu relativno lako da dođu do rezultata. Ako žele da su u modi samo šminke radi, predlažem im neko drugo polje, jer bez istinske ljubavi neće daleko dogurati. Ne postaje se modni fotograf tek tako. To je statusni simbol.

Anđela Zec

Diplomac Filozofskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu. Pasionirana ljubiteljka pasa i mačaka, a posebno pomeranaca, patuljastih šnaucera i francuskih buldoga.