Modni performans kao oblik prezentacije modnih kolekcija
Veliki broj kolekcija visoke mode, u poslednje vreme, sadrži elemente performansa u prezentaciji, angažuju se najrazličitiji umetnici iz svih oblasti, od slikara, režisera, baletskih igrača , do arhitekata ne bi li se prezentacija podigla na visok nivo
Sonja Krstić, modna kreatorka
Sonja Krstić profesionalno se bavi modnim dizajnom duži niz godina. Sarađivala je sa velikim brojem modnih kuća, kao glavni dizajner ili kao član tima. Afirmaciju je stekla izlažući svoje kolekcije na najznačajnijim modnim manifestacijama u zemlji. Kreirala je sopstvenu modnu marku Fundus, radeći na promociji i afirmaciji autorske i unikatne odeće. Radi kao profesorka na Fakultetu za umetnost i dizajn u Beogradu, a za Foto In magazin govori o svojoj modnoj kolekciji koju je u obliku modnog performansa predstavila publici u okviru nedavno završene Beogradske nedelje mode.
U okviru umetničkog programa ovogodišnje oktobarske Beogradske nedelje mode ste predstavili autorski modni performans pod nazivom Panonija. Koji je bio cilj ovog modnog performansa ?
U Manakovoj kući, specifičnoj ambijentalnoj celini, koja je deo Etnografskog muzeja, predstavljena je moja nova kolekcija Panonija u okviru ART programa BFW. Kolekcija se sastoji od unikatnih odevnih komada, koji su idejno, likovno ali i realizacijski, mnogo bliži umetničkim predmetima nego komercijalnoj modi, što je zahtevalo i adekvatnu prezentaciju istih. S tim ciljem, modni performans, odnosno, drugačije definisana, “živa” slika odevenih tela, pravljena je kompozicijski i koloritno kao umetnička celina i deluje kompletno tek u međusobnoj interakciji njenih pojedinačnih delova u pokretu, ali i interakciji sa publikom.
Kako biste definisali pojam – modni performans ?
Ne bih ga definisala nikako drugačije nego kao način izražavanja određenih modnih stvaralaca, koji ne mogu klasičnom modnom revijom eksponirati specifične elemente svog umetničkog rada, te moraju naći adekvatan pristup u kombinaciji različitih umetničkih izraza.
Sam termin performans je, u današnjem vremenu, u svim sferama, više nego izrabljen i zloupotrebljen, što je smetalo i u mom slučaju , ali tim Klika i ja nismo pronašli adekvatniji naziv, koji će bolje najaviti događaj i prezentaciju publici.
Koliko su modni performansi danas, uopšte, zastupljeni na domaćoj i inostranoj modnoj sceni ?
Na domaćoj sceni se desi ponekad, doduše retko, a na svetskoj sceni u okviru skupih modnih događaja, koji intrigantnim prezentacijama skreću pažnju i pozornost radi komercijalnih efekata, mnogo češće.
Veliki broj kolekcija visoke mode, u poslednje vreme, sadrži elemente performansa u prezentaciji, angažuju se najrazličitiji umetnici iz svih oblasti, od slikara, režisera, baletskih igrača, do arhitekata ne bi li se prezentacija podigla na visok nivo.
Od čega se sastoji koncept jednog modnog performansa ?
Koncept zavisi od modnog kreatora, zavisi od sadržaja njegovog rada, poruke koju šalje i konteksta . To nije univerzalna stvar ili recept.
U kojoj meri je teško realizovati zamisao modnog performansa u delo? Da li ljudi u našoj državi imaju sluha za taj vid modne prezentacije ?
Modne prezentacije , bilo da su to modne revije, fashion weekov-i ili slični modni događaji, jedini intrigiraju našu javnost jer nose određenu dozu privida luksuza, koji mnogo više zagovaraju oni u publici, od onih na pisti. U kontekstu nepostojanja prateće, zdrave modne i tekstilne industrije u ovoj zemlji, teško je govoriti o bilo kakvim značajnim dometima modnih prezentacija. Modni performansi , kao neuobičajeni deo toga tek su na nivou ekcesa, ali ih nije nista teže napraviti od npr. organizacije kontinuirane industrijske proizvodnje jednog autora, ili konstantne finansijske sposobnosti autora da prati modne sezone novim kolekcijama.
Smatram da kreativni izazovi u prezentaciji nisu problem modnih stvaralaca u ovoj zemlji, već su tržište, proizvodnja, neadekvatna podrška kreativnoj industriji ono što koči i sputava.
Galerija fotografija sa modnog performansa Sonje Krstić
Foto: Đorđe Tomić