Odelo ne čini čoveka, ali puno o njemu govori

Intervju – Maja Krsmanović, modna kreatorka

Maja Krsmanović je rođena 30. aprila 1983. godine u Beogradu, a za modni dizajn je počela da se interesuje u periodu osnovne škole. Nakon završene srednje ekonomske škole, njen obrazovni put kreće ka modnoj profesiji i stoga upisuje Odsek za tekstilni dizajn Više tehničko tehnološke škole u Beogradu. Nakon ukidanja Više škole, završila je specijalističke strukovne studije na Studijskom programu za modni menadžment- smer: moda i stil Visoke tekstilne strukovne škole za dizajn, tehnologiju i menadžment u Beogradu. Nakon stečenog zvanja inženjera za tekstilni dizajn, upisuje specijalističke strukovne studije iz oblasti modnog menadžmenta koje je uspešno završila prošle godine.

U Majinoj bogatoj radnoj biografiji se nalaze angažmani za modne kuće “Arlekino”, “Mona”, “Modus”, “Colours and Beauty”, “Panter”, “Guess ” kao i modne agencije “Art” i “Magic fashion agency” “Lazar Azzuro”, firma “Retro” i fotografski studiji “Tekstil” i “Fotografikum”. Bila je stilista beogradskog Fashion Week- a 2010. godine i ta godina ima poseban značaj u Majinoj karijeri zbog osnivanja sopstvenog brenda Mystical u okviru koga radi porudžbinu, prodaju i iznajmljivanje odeće za mature i svečane prilike. Sa Majom smo porazgovarali o detaljima iz oblasti mode koja je oduvek bila predmet interesovanja pripadnika oba pola kojima su stil i elegancija na prvom mestu prilikom odabira odevnih kombinacija.

Maja Krsmanović, modna kreatorka

Maja Krsmanović, modna kreatorka

Kada ste prvi put došli na ideju da se bavite zanimanjem iz oblasti modne industrije ?

Još sa osam godina sam dobila želju za bavljenjem modnim dizajnom, igrajući se sa papirnim lutkicama i barbikama za koje sam pravila odeću kao i modne revije.

Kako je glasio i ko Vam je uputio prvi savet o profesiji modnog kreatora?

Prvi savet sam dobila od svoje profesorke na studijama dizajna, a glasio je da uvek treba da cenimo svoj trud i rad, i da ako naviknemo potencijalne potrošače na to da je odeća koju kreiramo vrlo povoljna, samim tim će i oni biti naviknuti na tu ideju da kod nas mogu pronaći daleko jeftinije proizvode nego kod drugih dizajnera iliti modnih kuća. Mada, ja se iskreno trudim da
budem “obazriva” po pitanju cena odevnih predmeta koje izrađujem jer sam vrlo svesna da živimo u zemlji u kojoj nažalost vlada besparica.

Budući da su crna i bela boja alfa i omega svake dobitne odevne kombinacije nezavisno od aktuelnog modnog trenda, koliko su zastupljene u Vašim kolekcijama?

Crna boja je itekako zastupljena u mojim kolekcijama, čak i više no što bi trebalo, ali ja izuzetno volim da kreiram odeću, nakit i aksesoare u toj boji jer je po meni crna boja vrlo moćna, misteriozna, i zaista uz nju idu sve ostale boje, bez izuzetka.

Koje boje su hit aktuelne modne sezone i kako ih ukombinovati u svakodnevnom casual stilu?

Skoro sve, tako da slobodno mogu reći da je problematika uklapanja u svakodnevan stil odevanja svedena na minimum. Takodje su dosta zastupljeni floralni i etno motivi.

Vaše kreacije su nosile brojne poznate ličnosti naše javne scena u različitim prilikama. Da li ste radili kao stilista za neku medijsku kuću ili određenu poznatu ličnost?

Za medijsku kuću nisam radila kao stilista do sada, a stajling jesam radila nekim poznatim ličnostima poput pevačica, voditeljki, manekenki. Nina Lečić je bila u ulozi manekenke za moju modnu reviju kada je istovremeno i vodila program te modne manifestacije, budući da je ona voditeljka i bavi se žurnalistikom. Uglavnom sam fokusirana na svoje kolekcije koje zahtevaju puno ulaganja i iz tog razloga se nisam angažovala kao stilista televizijskih emisija.

Koji je Vaš ugao posmatranja i kako upoređujete vladajuće modne trendove svetskih modnih prestonica sa našim modnim prestonicama Beogradom i Novim Sadom?

Nažalost, još uvek kasnimo za jednu, dve sezone za svetskim modnim trendovima, u tom smislu što se u svetu trenutno privodi kraju proizvodnja kolekcija za proleće leto 2017, a uveliko počinje za jesen zimu 2017/2018 godine, dok kod nas modne kuće još uvek dorađuju kolekcije za proleće leto 2016. Razlika je evidentna, ali ja govorim striktno o tekstilnoj industriji. Takođe ima razlike i u “uličnoj modi”. Svaka metropola je sama po sebi različita u prihvatanju novih modnih trendova, pogotovo ako su neke inovativne forme obuće i odeće u pitanju. Što se naše metropole tiče i uopšte odevanja naroda u Srbiji, mi mnogo preterujemo u prenapadnom, prenatrpanom odevanju, formama koje i više nego što treba naglašavaju ženske atribute, dok kod muškaraca srećom to nije slučaj, ali su zato mnogi od pripadnika muške populacije otišli u drugu krajnost i previše su “zatvoreni” za bilo koju inovativnost u odevanju, no se drže stare dobre klasike, tj. onih odevnih kombinacija za koje su sigurni da su “proverene”.

Kako se od prosečne srpske plate obući po uzoru na aktuelne modne trendove ?

Što bi se reklo , “pitanje od milion dolara”. Ako uzmemo u obzir da je prosečna plata negde oko 30 000 din., mada sam čula da je prema poslednjim istraživanjima i oko 40 000 din., ipak ću uvažiti prvobitno navedenu cifru iz prostog razloga što vrlo dobro znam koliko zarađuju meni bliske osobe. Kad se izdvoji novac za sve mesečne račune i osnovne potrepštine i kada bi 10 000 din. ostalo “čisto”, to bi još bila “fenomenalna” cifra, međutim, cifra je u većini slučajeva dosta manja od navedene i shodno tome treba raspolagati na što ekonomičniji način kako bi mogli da se priušte neki odevni predmeti, aksesoari i obuća koju bi prosečni državljani naše zemlje hteli da poseduju. Pitanje je sada kako to izvesti… e pa to nimalo nije lako. Ukoliko potrošači robu kupuju na rate, to je donekle i moguće, u suprotnom, moraće da svedu svoje želje na minimum i naravno da samim tim neće biti u mogućnosti da kupe sve što su zamislili za taj mesec ili tekuću sezonu. Moje mišljenje je da je bolje da u toku meseca kupe npr. jedan par obuće ili farmerki, boljeg kvaliteta naravno, nego npr. više daleko jeftinijih odevnih predmeta koji će im se ubrzo “raspasti”. Takođe, podrazumeva se da moraju biti izuzetno racionalni i da dobro razmisle da taj proizvod koji kupe mogu da uklope uz što više odevnih varijanti, jer u suprotnom je to “promašena investicija”. Ipak, nikom ne ide u prilog da kupi nešto što će mu samo stajati u ormaru, iz prostog razloga jer mu se taj proizvod “samo” svideo.

Naš narod kaže da odelo ne čini čoveka. Da li se slažete sa tom izrekom budući da je odevni stil presudan u nekim važnim životnim trenucima ?

“Odelo ne čini čoveka, ali puno o njemu govori.” Tu rečenicu su nam mnogo puta ponavljali na studijama, tako da svakako da se slažem sa tom izrekom, ali samo u slučaju ovog dopunjenog zdanja. Odevni stil ne može biti nikako presudan ni u jednom životnom trenutku. On može u velikoj meri da utiče na tok nekih dešavanja, ali da bude presudan, to je potpuno apsurdno. Npr. kandidat koji je otišao na intervju za posao, a u lošijoj je materijalnoj situaciji, za razliku od nekog ko je u boljoj naspram njega, taj koji je u lošijoj, zbog njegove spoljašnje pojave, odnosno stila odevanja, neće sigurno biti odbijen od strane poslodavca, nego će u obzir biti uzeti sve faktori, a to su i njegova stručna sprema, radno iskustvo, preporuke itd.

Šta biste savetovali svima onima koji se svakodnevno bude sa nedoumicama oko izbora odevne kombinacije za taj dan ili noćni izlazak?

S’ obzirom da nam život prolazi vrlo stresno, po meni je najbolje da odevnu kombinaciju za sutrašnji radni dan osoba odredi pre nego što legne da spava. To je moj savet jer ja prva tako radim. Ali u dnevne kombinacije ne spada samo odeća koja je odgovarajuća za posao nego i za npr. šetnju gradom, završavanju nekih obaveza itd., ali ako sve to počinje od ranog jutra, onda se definitivno treba držati mog saveta, dok u slučaju kasnijeg vremena obavljanja nekih aktivnosti koje podrazumevaju odlazak u razne institucije ili narodski rečeno “među svetom”, može i natenane nakon ustajanja. Ženskoj populaciji je neretko neprijatno da često bude odevena u iste odevne kombinacije, ali po meni to nije nimalo “strašno” jer se uvek može ta odevna kombinacija osvežiti nekim detaljem kao što je neki kaiš, ešarpa, ili samo promene npr. hulahopke kao što je druga boja, dezen ili tekstura.

To isto smatram i za noćne odevne kombinacije da treba primenjivati. Ne treba se nenormalno opterećivati time da li ćete savršeno izgledati kad odete u večernji provod, jer ipak, najbitnije je da se dobro osećate na način kako ste odeveni i da se naravno dobro provedete. Za kraj moram još samo da dodam da mi zaista nikada nisu bile jasne žene koje kažu da nemaju i ne znaju šta da obuku! Ja to u životu nikada nisam izgovorila, a to je možda delom i zbog moje profesije, jer i kad nemam ništa novo u ormaru, ja ću od već postojećih komada odeće osmisliti neku kombinaciju i staviti neki detalj i tako ću samu sebe “zavarati” da sam obukla nešto sasvim novo. Tako da, drage žene, pa i muškarci, budite kreativni i neće biti nikakvih nedoumica i opterećivanja pri odevanju, a ako vam nedostaje crta kreativnosti, u tom slučaju se uvek možete osloniti na modne magazine, sajtove, portale i blogove.

Intervju: Anđela Zec

Anđela Zec

Diplomac Filozofskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu. Pasionirana ljubiteljka pasa i mačaka, a posebno pomeranaca, patuljastih šnaucera i francuskih buldoga.