Tamna strana Novosadske nedelje mode
April u Novom Sadu je protekao u znaku i sjaju Srpske nedelje mode koja se održala u Kongresnom centru “Master”. Ovogodišnju Novosadsku nedelju mode koja je okupila trideset modnih kreatora iz zemlje i inostranstva je na završnici francuski modni kreator i potpredsednik Srpske modne komore Emerik Francois proglasio za petu najprestižniju evropsku modnu manifestaciju.
Međutim, svima je dobro poznato da od evropskih prestižnih modnih manifestacija poput Milanske, Londonske, Berlinske i Pariske nedelje mode mogu pozamašne sume novca zaraditi modni dizajneri, koji svoj višemesečni rad realizovan kao finalni proizvod u vidu modne kolekcije prodaju klijentima iz publike ovih modnih dešavanja i muško – ženski modeli koji su radili revije tih kreatora, ali se postavlja pitanje, uzimajući u obzir sve ove fakte, može li Novosadska nedelja mode parirati evropskim nedeljama mode?
Moda predstavlja domen primenjene umetnosti čiji je krajnji proizvod odevna kombinacija kao što je krajnji proizvod grafičkog dizajna ambalaža nekog prehrambenog proizvoda.
Nedelje mode su događaji koje organizuju nacionalne komore za modu država gde se održavaju i njihove prioritetne uloge su da omoguće modnim kreatorima da prikažu svoje odevne kombinacije koje su nastale nakon dugoročnog rada, zaradu manekenkama i manekenima od nošenja te odeće uoči tih modnih manifestacija i publiku koju će pretežno činiti potencijalni kupci tih modnih kolekcija. Srpska nedelja mode koju svake godine organizuje Nacionalna komora za modu Srbije u aprilu i novembru u Novom Sadu, nažalost, samo ispunjava jednu prioritetnu ulogu nedelja mode evropskog ranga. Ta prioritetna uloga se odnosi na pružanje mogućnosti srpskim i inostranim modnim kreatorima da prikažu svoje modne kolekcije.
Međutim, poražavajuća je činjenica da komercijalni uspeh, koji se svuda u Evropi smatra dokazom kvaliteta rada modnih stvaraoca, Novosadske nedelje mode izostaje. Publiku Srpske nedelje mode najvećim delom čine novinari koji sa podsmehom i dozom ironije komentarišu modne revije govoreći da kreatori kupuju najjeftinije materijale iz Turske i time omalovažavaju njihov rad.
Prilikom davanja izjava za medije su svi domaći i inostrani modni dizajneri bili saglasni u jednom, a to je da ni jednu kolekciju posle završnice Srpske nedelje mode nisu mogli prodati publici koja je aplaudirala njihovim revijama. Poznato je da manekenke i manekeni u Srbiji ne mogu prosperirati u ekonomskom smislu i njihov angažman na revijama u okviru Srpske nedelje mode nije bio plaćen novcem nego komadima odeće modnih dizajnera čije su revije radili. Ukusi su različiti, pa tako i modni ukusi manekenki koji se mogu oceniti na osnovu komentara iz bekstejdža i komentarisanje u ovom tonu otkriva tamnu stranu Srpske nedelje mode koja je vidljiva samo ljudima koji su se našli iza scene ovog glamuroznog modnog događaja u ulogama članova organizacionog tima i medijskih izveštača.
Tamna strana se odnosi na omalovažavanje rada modnih kreatora koje je proisteklo iz komentarisanja publike, kojoj osim novinara i fotoreportera po službenoj dužnosti, tu nije bilo mesto jer ne predstavlja buduće kupce tih modnih kolekcija i komentarisanja manekenki, koje time izražavaju svoje nezadovoljstvo cenom rada na Srpskoj nedelji mode, a ta cena je neka haljina domaćeg ili inostranog modnog kreatora čiju su reviju radile. Uzeći u obzir sve ove činjenice, da li Novosadska nedelja mode može biti evropskog ranga?